Faculty Spotlight: Δρ. Γεώργιος Μπράβος

«Η Πληροφορική αλλάζει με τόσο γρήγορους ρυθμούς, που το πιο σημαντικό που έχουν να μάθουν οι φοιτητές είναι το πώς να μαθαίνουν. Ασφαλώς διδάσκω στους σπουδαστές μου γλώσσες προγραμματισμού, όμως αυτό που θέλω είναι, όταν σε ένα δυο χρόνια θα πρέπει να μάθουν μια καινούρια γλώσσα… να μπορούν να κάνουν τη σχετική έρευνα… και να τη μάθουν μόνοι τους.»

Ίσως δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι ο Διευθυντής των Σχολών Πληροφορικής και Μηχανικών του HAEC είναι και ζυθοποιός. Ή ότι είναι και μαραθωνοδρόμος. Όπως και η ακαδημαϊκή του έρευνα, το τρέξιμο μεγάλων αποστάσεων και η παρασκευή μπίρας απαιτούν αφοσίωση, πάθος και υπομονή. Ο Δρ Γεώργιος Μπράβος, που εντάχθηκε στο δυναμικό του Hellenic American University το φθινόπωρο του 2014, αφού είχε διατελέσει νωρίτερα διδάσκων και ερευνητής στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο της Αθήνας, διαθέτει σε αφθονία και τις τρεις αυτές αρετές. 

Και μολονότι οι διδακτικές και διοικητικές ευθύνες του αυξήθηκαν σημαντικά με την ένταξή του στους κόλπους του Πανεπιστημίου, το πάθος του για την έρευνα συνεχίζεται αμείωτο. Τα τελευταία χρόνια, η έρευνά του εστιάζεται στις επικοινωνίες εντός δικτύων, στην ανάλυση μεγάλου όγκου δεδομένων (big data analytics) και στην ενσωματωμένη νοημοσύνη (embedded intelligence). Ένας τομέας εφαρμογής της έρευνάς του είναι τα έξυπνα κτήρια, κατασκευές όπου οι συνθήκες π.χ. της θερμοκρασίας, του φωτισμού και της υγρασίας ρυθμίζονται αυτόματα ανάλογα με το ποιος βρίσκεται μέσα σ’ ένα δωμάτιο, χωρίς να χρειάζεται να αλληλεπιδράσει ο άνθρωπος με οποιαδήποτε συσκευή. Πιο συγκεκριμένα, η έρευνά του ασχολείται με την επικοινωνία ανάμεσα στους αισθητήρες και στις λοιπές συσκευές και στους αλγόριθμους που χρησιμοποιούνται σε τέτοιου είδους συστήματα ενεργειακής επίγνωσης. Ένας τομέας, στον οποίο έχει στραφεί πιο πρόσφατα η έρευνά του, είναι η κινητικότητα ως υπηρεσία, χάρη στην οποία οι χρήστες μπορούν να ταξιδεύουν με ένα ενιαίο εισιτήριο χρησιμοποιώντας οποιονδήποτε συνδυασμό των υποστηριζόμενων μέσων μεταφοράς, όπως ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο, ποδήλατο ή δημόσια συγκοινωνία. 

Με δεδομένο το πάθος του –όπως αυτό αποδεικνύεται και από το πλήθος δημοσιεύσεών του σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά– ίσως θα περίμενε κανείς πως ο Γιώργος ευχαρίστως θα εγκατέλειπε τη διδασκαλία για να επικεντρώσει αποκλειστικά στην έρευνα. Όμως κάτι τέτοιο δεν ισχύει. «Αγαπώ και τη διδασκαλία», λέει ο ίδιος. «Κάθε νέα τάξη είναι και μια νέα πρόκληση, ακόμη και αν έχω ξαναδιδάξει το ίδιο μάθημα στο παρελθόν. Επιπλέον, κάθε ένα δυο χρόνια διδάσκω κι ένα εντελώς καινούριο μάθημα, για το οποίο αναπτύσσω ο ίδιος και τη διδακτέα ύλη». 

Σε τομείς όπως η Πληροφορική και η Ηλεκτρολογία-Μηχανική, είναι ασφαλώς αναμενόμενες οι τακτικές αναθεωρήσεις στη διδακτέα ύλη. Για παράδειγμα, όλα τα θέματα που καλύπτονται στο μάθημα «Διαχείριση και Στρατηγική Πληροφορικής», το οποίο παρακολουθούν οι φοιτητές του MSIT προς το τέλος των σπουδών τους, βασίζονται σε πραγματικά, εν εξελίξει έργα Ε&Α. (Ένα από αυτά τα θέματα είναι και η κινητικότητα ως υπηρεσία.) Ίσως η πιο σημαντική αλλαγή στο πρόγραμμα σπουδών Πληροφορικής που εισηγήθηκε ο Γιώργος ήταν η αναδιάρθρωση του προγράμματος MSIT σε τρεις ειδικότητες: Ανάλυση μεγάλου όγκου Δεδομένων (Big Data Analytics), Ασφάλεια και Δίκτυα, και Ανάπτυξη Εφαρμογών – τρεις από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους τομείς στον κλάδο. 

Η ικανότητα προσαρμογής σε μεταβαλλόμενες συνθήκες βρίσκεται στο επίκεντρο της φιλοσοφίας του προγράμματος Πληροφορικής και της προσέγγισης του ίδιου του Γιώργου στη διδασκαλία. «Οι γλώσσες προγραμματισμού που έμαθα σαν φοιτητής στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο δεν υπάρχουν πια», μας λέει. «Η Πληροφορική αλλάζει με τόσο γοργούς ρυθμούς, που το πιο σημαντικό που έχουν να μάθουν οι φοιτητές είναι το πώς να μαθαίνουν. Ασφαλώς διδάσκω στους σπουδαστές μου γλώσσες προγραμματισμού, όμως αυτό που θέλω είναι, όταν σε ένα δυο χρόνια θα πρέπει να μάθουν μια καινούρια γλώσσα ή ένα νέο πλαίσιο, να μπορούν να κάνουν τη σχετική έρευνα, να βρουν τους πόρους που χρειάζονται και να τη μάθουν μόνοι τους».

«Ποτέ δεν ζητάω από τους σπουδαστές μου να απομνημονεύσουν κάτι» – ως εκ τούτου, οι φοιτητές του επιτρέπεται να χρησιμοποιούν λάπτοπ και βιβλία κατά τη διάρκεια των εξετάσεων. «Ποιο το όφελος; Πιο σημαντικό και χρήσιμο είναι να μπορείς να αντλήσεις και να εφαρμόσεις τις κατάλληλες πληροφορίες από πολλές διαφορετικές πηγές μέσα σε περιορισμένο χρονικό διάστημα». 

Ο Γιώργος αναγνωρίζει πως αυτή η προσέγγιση στη διδασκαλία, η οποία εστιάζει στην κριτική σκέψη, τον έλεγχο υποθέσεων και τη δημιουργική επίλυση προβλημάτων, ταιριάζει ιδανικά σ' ένα περιβάλλον όπως το Hellenic American College. «Είναι πολύ πιο εύκολο να εφαρμόσεις αυτή την προσέγγιση όταν έχεις τμήματα των 10 μαθητών παρά των 200», λέει – και μιλάει εκ πείρας. Αφού ολοκλήρωσε το διδακτορικό του στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς, ο Γιώργος δίδαξε στο ΤΕΙ Χαλκίδας καθώς και στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο.

«Ένα από τα πράγματα που μου αρέσουν περισσότερο στο να διδάσκω στο Hellenic American University», λέει ο Δρ Μπράβος, «είναι η επαφή που έχω με τους φοιτητές μου. Χάρη στα ολιγομελή τμήματα, μπορώ να γνωρίσω καλά τον καθέναν από αυτούς και η ποιότητα της αλληλεπίδρασης μέσα στην τάξη είναι εξαιρετική. Πόρρω απέχει αυτό από τις διαλέξεις που έδινα σε ένα πολυπληθές κοινό στα δημόσια πανεπιστήμια».