
«Το θεωρώ πολύ σημαντικό να μοιράζομαι τις γνώσεις και τις δεξιότητες που έχω με την επόμενη γενιά συμβούλων. Αισθάνομαι την υποχρέωση να βοηθήσω τους φοιτητές μου να γίνουν όσο καλύτεροι κλινικοί επαγγελματίες μπορούν».
Όπως είναι αναμενόμενο από ένα άτομο με τόσο ανήσυχο πνεύμα και τόση αφοσίωση στην ολιστική εκπαίδευση, η νέα Διευθύντρια των Προγραμμάτων Ψυχολογίας του Hellenic American University, Δρ. Alessandra Sax-Lane, έχει ευρύτατα ερευνητικά ενδιαφέροντα. Έχει εντρυφήσει σε ποικιλία θεμάτων, από την πολυπολιτισμική συμβουλευτική και την ηγεσία στην εκπαίδευση ως την επίδραση της υποστήριξης από συμφοιτητές στην προσαρμογή φοιτητών σε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον. Ένα άλλο ερευνητικό ενδιαφέρον της, η μουσικοθεραπεία, είναι και προσωπικό βίωμά της. Η Sax-Lane είναι δεξιοτέχνης φλαουτίστα και στο παρελθόν είχε σκεφτεί να γίνει μουσικός. Ως εκ τούτου, στο πανεπιστήμιο σπούδαζε ταυτόχρονα Ψυχολογία και Μουσική. Πριν επιλέξει ποιον επαγγελματικό δρόμο θα ακολουθούσε, ένας καθηγητής τής είπε ότι έπρεπε να «βγει στο πεδίο και να αρχίσει να βοηθάει ανθρώπους». Και αυτό ακριβώς κάνει έκτοτε.
Πριν αναλάβει καθήκοντα ως Διευθύντρια των Προγραμμάτων Ψυχολογίας, η Δρ. Sax-Lane είχε διατελέσει Διευθύντρια Ευεξίας και Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας στα American Community Schools of Athens (ACS), ενώ από το 2013 δίδασκε κατά καιρούς ως επισκέπτρια καθηγήτρια στο Hellenic American University. Επιπλέον, είναι ιδρύτρια και διευθύντρια του Κέντρου Μάθησης και Ευεξίας (Learning and Wellness Center), το οποίο εδρεύει στην Αθήνα και παρέχει υπηρεσίες ψυχικής υγείας και εκπαιδευτικής υποστήριξης σε παιδιά, εφήβους και ενήλικες. Πριν τη θητεία της στα ACS, η Δρ. Sax-Lane είχε ήδη εργαστεί ως ψυχολόγος, κλινική κοινωνική λειτουργός και σύμβουλος ψυχικής υγείας σε δομές όπως διεθνή σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και κέντρα ψυχικής υγείας.
Το να βοηθάει ανθρώπους να αξιοποιούν στο έπακρο τις δυνατότητές τους υπήρξε πάντα στο επίκεντρο της καριέρας της, τόσο στην κλινική πράξη όσο και στη διδασκαλία και εκπαίδευση συμβούλων. Η διδασκαλία για τη Sax-Lane είναι πάθος και προσωπική δέσμευση. «Το θεωρώ πολύ σημαντικό να μοιράζομαι τις γνώσεις και τις δεξιότητες που έχω με την επόμενη γενιά συμβούλων», μας λέει. «Αισθάνομαι την υποχρέωση να βοηθήσω τους φοιτητές μου να γίνουν όσο καλύτεροι κλινικοί επαγγελματίες μπορούν».
Για να συμβεί αυτό, υπογραμμίζει, απαραίτητη προϋπόθεση είναι ένα περιβάλλον εμπιστοσύνης, ανοιχτής επικοινωνίας και σαφήνειας, ένα μέρος όπου οι φοιτητές αισθάνονται ασφάλεια και στήριξη ενώ ταυτόχρονα ενθαρρύνονται να αναλαμβάνουν προκλήσεις. Πρωταρχικό μέλημα της Sax-Lane είναι να διασφαλίσει ότι αυτό το περιβάλλον θα εξακολουθήσει να ανθεί στο Hellenic American University.
«Πολύ σημαντική είναι η προσωπική διαδρομή κάθε σπουδαστή», λέει, κάτι που αντικατοπτρίζεται και στην υποχρέωση των μεταπτυχιακών φοιτητών του προγράμματος να ολοκληρώσουν 60 συνεδρίες προσωπικής τους θεραπείας. Ταυτόχρονα, όμως, η Sax-Lane ξεκαθαρίζει ότι οι φοιτητές οφείλουν να έχουν πλήρη επίγνωση ότι δε συμμετέχουν στο πρόγραμμα «για να αυτοθεραπευτούν οι ίδιοι».
«Οι περισσότεροι φοιτητές μας θέλουν να γίνουν ενεργοί θεραπευτές ή σύμβουλοι ψυχικής υγείας. Για να το κάνουν αυτό, θα πρέπει να θέλουν πραγματικά να βοηθήσουν τα άτομα που έχουν απέναντί τους, όποια και είναι αυτά και ανεξάρτητα από το επίπεδο λειτουργικότητάς τους, ώστε να μπορούν να τα καθοδηγήσουν στην προσπάθειά τους να προχωρήσουν στη ζωή τους».
Άλλο ένα ερευνητικό ενδιαφέρον της Sax-Lane είναι η μετάβαση των σπουδαστών σε νέα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα. Και αυτό αντικατοπτρίζεται στα προσωπικά της βιώματα. Όντας Αμερικανίδα γεννημένη και μεγαλωμένη στη Νέα Υόρκη, αλλά με μεσογειακές ρίζες από την πλευρά της μητέρας της, η Sax-Lane διήλθε μια μεγάλη μετάβαση η ίδια όταν μετακόμισε στην Ελλάδα με τον σύζυγό της το 1994, λίγο μετά την απόκτηση του μεταπτυχιακού της τίτλου ως Κλινικού Κοινωνικού Λειτουργού από το New York University. (Αργότερα απέκτησε τον διδακτορικό της τίτλο στη Συμβουλευτική Ψυχολογία και Εποπτεία Εκπαίδευσης Συμβούλων από το Argosy University του Σικάγο.) «Είχα ερωτευτεί την Ελλάδα από παλιά», μας λέει. «Την ένιωθα σαν οικογένειά μου, κατά κάποιον τρόπο».
Σαν να μιλάει για την οικογένειά της –μια διευρυμένη, πολυμελή οικογένεια– μιλάει και για τους στόχους της για τα επόμενα χρόνια. Ο συντονισμός μιας μεγάλης και ποικιλόμορφης ομάδας διδασκόντων, μεταξύ των οποίων και κλινικοί σύμβουλοι που υπηρετούν ως επισκέπτες καθηγητές, είναι αναμφίβολα μία πρόκληση. Μία από τις προτεραιότητες της Sax-Lane ως Διευθύντριας των Προγραμμάτων Ψυχολογίας είναι να ενισχύσει την αίσθηση της κοινότητας μεταξύ των διδασκόντων. Για τον λόγο αυτό, διεξάγει τακτικές συναντήσεις με τη συμμετοχή όλων των διδασκόντων, οι οποίες προωθούν την επικοινωνία μεταξύ των μελών της ομάδας και ενθαρρύνουν τις συνεργασίες. Ως αποτέλεσμα, έχουν ήδη δρομολογηθεί και ξεκινήσει πολλά συνεργατικά έργα.
Άλλος ένας στόχος της είναι να επιδιώξει νέες συνεργασίες με τμήματα ψυχολογίας άλλων αμερικανικών πανεπιστημίων που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε νέες ευκαιρίες για προγράμματα ανταλλαγής φοιτητών ή από κοινού διδασκαλία μαθημάτων. Στις μακροπρόθεσμες προτεραιότητές της συγκαταλέγεται η ανάπτυξη νέων μεταπτυχιακών προγραμμάτων στους τομείς της κλινικής κοινωνικής εργασίας, της εγκληματολογικής ψυχολογίας και της σχολικής ψυχολογίας.
Για τη Sax-Lane, η ηγεσία στην εκπαίδευση, όπως αυτή που ασκείται στο λειτούργημα της διδασκαλίας, είναι μια πράξη ενδυνάμωσης που σε τελική ανάλυση πηγάζει από αγάπη. «Η δουλειά μας πρέπει να γίνεται από καρδιάς για να είναι επιτυχής», λέει. «Πιστεύω ότι πρέπει να εργαζόμαστε με αγάπη και να αγαπάμε τη δουλειά μας».
Για τον λόγο αυτό, όταν έρχονται να τη συμβουλευτούν φοιτητές που θέλουν να παρακολουθήσουν 5 ή 6 μαθήματα μέσα σε ένα εξάμηνο, εκείνη τους συμβουλεύει να παρακολουθήσουν λιγότερα ώστε να επωφεληθούν περισσότερο από το καθένα – αλλά και να απολαύσουν την εμπειρία της φοίτησής τους εδώ.