Faculty Spotlight: Dr. Christine Niakaris

  • Εφαρμοσμενη Γλωσσολογια

«Η μεγαλύτερη επιβράβευση που εισπράττω είναι να βλέπω τους φοιτητές μου να εξελίσσονται και να αλλάζουν κατά τη διάρκεια των σπουδών τους, να συμμετέχουν ολοένα και περισσότερο στις επαγγελματικές πτυχές της διδασκαλίας ή ακόμη και σε παρουσιάσεις σε συνέδρια».

Για χιλιάδες εκπαιδευτικούς στη χώρα, η Δρ Christine Irvine-Niakaris είναι ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα πρόσωπα στον χώρο της διδασκαλίας των Αγγλικών στην Ελλάδα. Πολλοί τη γνωρίζουν από κάποιο από τα πολυάριθμα επιμορφωτικά σεμινάρια που έχει προσφέρει σε καθηγητές ξένων γλωσσών, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων σεμιναρίων που διοργάνωσε το ελληνικό Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων. Άλλοι τη γνωρίζουν από τη σειρά διδακτικών βιβλίων και υλικού προετοιμασίας για εξετάσεις γλωσσομάθειας που έχει συγγράψει και έχουν χρησιμοποιηθεί ευρέως από πολλά φροντιστήρια ξένων γλωσσών σε όλη τη χώρα. 

Ένθερμη υπέρμαχος της διαρκούς επιμόρφωσης, η Δρ Christine Irvine-Niakaris συνεισφέρει εδώ και πολλές δεκαετίες στην άνοδο του επιπέδου της διδασκαλίας της Αγγλικής στην Ελλάδα, ήδη από πολύ πριν ενταχθεί στο καθηγητικό δυναμικό του Hellenic American University το 2011 μετά την απόκτηση του διδακτορικού της (Ed.D.) από το Πανεπιστήμιο του Bristol της Μεγάλης Βρετανίας. Στα μέσα της δεκαετίας του ’90, για παράδειγμα, πρωτοστάτησε στη δημιουργία ενός προγράμματος απονομής διπλώματος σε πρωτόπειρους καθηγητές της αγγλικής ως ξένης γλώσσας, το οποίο προσέφεραν από κοινού το St. Michael’s College και η Ελληνοαμερικανική Ένωση. 

Με δεδομένη τη μακρά και πολυεπίπεδη εμπειρία της στον κλάδο, η Christine γνωρίζει πάρα πολύ καλά τις αλλαγές που έχουν συντελεστεί στο επάγγελμα της διδασκαλίας των Αγγλικών με το πέρασμα του χρόνου. Όπως επισημαίνει, «στον ιδιωτικό τομέα αναγνωρίζεται ευρέως η σημασία της έγκυρης και δομημένης εκπαίδευσης των καθηγητών ξένων γλωσσών και πολλά σχολεία και φροντιστήρια σήμερα κατανοούν πόσο  επωφελούνται τα ίδια και οι σπουδαστές τους από ένα σώμα διδακτικού προσωπικού που διαθέτει την κατάλληλη επαγγελματική κατάρτιση».

Η αφοσίωσή της να δημιουργεί ευκαιρίες για επαγγελματική ανάπτυξη ενσωματώνεται και στο έργο της ως Συντονίστριας του Μεταπτυχιακού προγράμματος στην Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία & TESOL (MAAL), ενώ επιπλέον η Christine είναι και Διευθύντρια της Σχολής Τεχνών & Επιστημών του Πανεπιστημίου. Το διεπιστημονικό πρόγραμμα MAAL συνδυάζει τα μαθήματα εφαρμοσμένης γλωσσολογίας και διδασκαλίας της Αγγλικής ως δεύτερης γλώσσας (TESOL) με εποπτευόμενη πρακτική άσκηση στη διδασκαλία σε πραγματικό περιβάλλον διδακτικής αίθουσας. Αυτό παρέχει τη δυνατότητα στους φοιτητές να διερευνήσουν τη σχέση μεταξύ γλώσσας, πολιτισμού και κοινωνίας για την επίλυση πραγματικών προβλημάτων στη γλωσσική διδασκαλία, τις εξετάσεις γλωσσομάθειας και τη διαπολιτισμική επικοινωνία.

Περίοπτη θέση στο MAAL κατέχει ασφαλώς και η έρευνα, και οι φοιτητές ενθαρρύνονται να ασχοληθούν με τα προσωπικά τους ερευνητικά ενδιαφέροντα. «Η μεγαλύτερη επιβράβευση που εισπράττω είναι να βλέπω πώς εξελίσσονται και αλλάζουν οι φοιτητές μου στην πορεία του προγράμματος», μας λέει η Christine. «Πώς συμμετέχουν ολοένα και περισσότερο στις επαγγελματικές πτυχές της διδασκαλίας, διεξάγοντας ακόμη και παρουσιάσεις σε συνέδρια».

Το πρόγραμμα MAAL δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη της ικανότητας αυτοκριτικής του διδάσκοντα παιδαγωγού. «Όταν πρωτοξεκινάς να διδάσκεις», εξηγεί η Christine, «πιστεύεις πως το ζητούμενο είναι να ακολουθείς τους κανόνες. Πως αν κάνεις αυτό ή το άλλο, θα είσαι καλύτερος δάσκαλος. Όμως τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά. Οι μεταπτυχιακές σπουδές σε βοηθούν να αξιολογείς καλύτερα εσύ ο ίδιος τη διδακτική σου – και αυτό είναι που κάνει τη μεγάλη διαφορά».

Επιπλέον, όπως επισημαίνει η Christine, το πρόγραμμα MAAL ανοίγει κι άλλους δρόμους σταδιοδρομίας πέρα από αυτή καθαυτή τη διδασκαλία. «Συναντώ κατά καιρούς απόφοιτους του προγράμματος MAAL, οι οποίοι δραστηριοποιούνται σε διάφορες πτυχές του επαγγέλματος. Έχουν ανελιχθεί και είναι πλέον σε θέση να προσφέρουν και άλλες υπηρεσίες πέραν της διδασκαλίας, όπως ανάπτυξη και αξιολόγηση διδακτέας ύλης».

Το ενδιαφέρον της Christine για το πώς διδάσκουν οι δάσκαλοι, τι πιστεύουν οι ίδιοι για τους εαυτούς τους και πώς εξελίσσονται, αντανακλάται και στο προσωπικό της ερευνητικό έργο, το οποίο συμπεριλαμβάνει μελέτες σχετικά με τη γνωστική λειτουργία των δασκάλων και καθηγητών, την εκπαίδευση των καθηγητών γλωσσικής διδασκαλίας και την εξέταση της γλωσσομάθειας. Στο ερευνητικό της έργο συγκαταλέγονται και εργασίες για προγράμματα χρηματοδοτούμενα από την ΕΕ, όπως εκείνο που εστίασε στην αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των προγραμμάτων επιμόρφωσης καθηγητών, καθώς και το πλαίσιο που ανέπτυξε πρόσφατα για την αξιολόγηση της μάθησης βάσει δεξιοτήτων, μια προσέγγιση που το Πανεπιστήμιο εξετάζει να υιοθετήσει και σε άλλα πτυχιακά προγράμματά του.