«Ο Δημήτρης είναι Διευθυντής του Μεταπτυχιακού Προγράμματος του Hellenic American University στην Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία – TESOL, μια θέση που ανέλαβε το 2021, έχοντας διδάξει στο πρόγραμμα από τη δημιουργία του το 2006. Ο διορισμός του ήταν μια ευτυχής συγκυρία, δεδομένης της εμπειρίας και του πάθους του Δημήτρη για την ψηφιακή μάθηση»
Πριν ακόμη αναλάβει το ρόλο του Κοσμήτορα Ψηφιακής Μάθησης και Εκπαιδευτικής Καινοτομίας του Hellenic American University, ο Δρ Δημήτρης Τολιάς συνέβαλε καθοριστικά στη διαμόρφωση μαθησιακών περιβαλλόντων - τόσο φυσικών όσο και ψηφιακών - για πληθώρα φοιτητών του Hellenic American University. Στα πρώτα χρόνια του στο Hellenic American University, βοήθησε στη δημιουργία του Κέντρου Γραπτού Λόγου του ιδρύματος, ένα από τα πρώτα στην Ελλάδα, που προσέφερε βοήθεια εξ αποστάσεως και όπου πραγματοποιούνται σήμερα πολλά από τα προπτυχιακά μαθήματα ακαδημαϊκής γραφής. Στη συνέχεια, πολύ πριν από την πανδημία COVID-19, πρωτοστάτησε στην εισαγωγή και στη συνέχεια στην αναβάθμιση της πλατφόρμας eLearning του ιδρύματος, μια επένδυση που επέτρεψε στο Hellenic American University να ανταποκριθεί γρήγορα στην ανάγκη μετάβασης σε διαδικτυακά μαθήματα κατά τη διάρκεια της καραντίνας. Στη συνέχεια, με την επιστροφή στη δια ζώσης διδασκαλία, αλλά με τους κανονισμούς κοινωνικής αποστασιοποίησης να εξακολουθούν να ισχύουν, ηγήθηκε του έργου αναβάθμισης των αιθουσών διδασκαλίας του campus της Αθήνας, έτσι ώστε να συνυπάρχουν στην ίδια μαθησιακή κοινότητα τόσο οι δια ζώσης όσο και οι εξ αποστάσεως φοιτητές.
Ο Δημήτρης ασχολείται ερευνητικά εδώ και καιρό με τις ψηφιακές τεχνολογίες και τα εικονικά περιβάλλοντα μάθησης. Ήδη από το 2000, είχε συνεργαστεί με μια ομάδα content developers, γλωσσολόγων και προγραμματιστών για να σχεδιάσει ένα διαδικτυακό πρόγραμμα εκμάθησης γλωσσών και πολιτισμού για τα νέα ελληνικά. Στη διατριβή που έγραψε στο πλαίσιο του διδακτορικού του στην Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία (Hellenic American University), διερεύνησε τις προκλήσεις για τη μετάβαση από την παραδοσιακή τάξη στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
Το ChatGPT στην υπηρεσία μιας αποτελεσματικής διδασκαλίας
Η πρόσφατη άφιξη του ChatGPT και άλλων τεχνολογιών AI είναι η πιο πρόσφατη, αλλά ίσως και η πιο σημαντική πρόκληση που καλείται να αντιμετωπίσει. «Το ChatGPT αλλάζει το παιχνίδι όσον αφορά την αξιολόγηση των μαθητών», αναφέρει χαρακτηριστικά. Ενώ αναγνωρίζει ότι ορισμένοι εκπαιδευτικοί ανησυχούν για το τί σημαίνει η τεχνολογία για τα παραδοσιακά μέσα αξιολόγησης, όπως οι εξετάσεις εξ αποστάσεως και οι φοιτητικές εργασίες, ο ίδιος βλέπει αυτή τη συγκυρία ως «ευκαιρία να επανεξετάσουμε τον τρόπο με τον οποίο μετράμε τις επιδόσεις των φοιτητών στα μαθησιακά αποτελέσματα».
Ως Διευθυντής του Center for Teaching Excellence, ενός κέντρου ανάπτυξης δεξιοτήτων των διδασκόντων που βοήθησε να δημιουργηθεί το 2022, είναι πρόθυμος να καθοδηγήσει τους καθηγητές να μάθουν πώς να χρησιμοποιούν το ChatGPT στη διδασκαλία τους, από τον σχεδιασμό μαθημάτων ως και τη δημιουργία δραστηριοτήτων μάθησης για να βοηθήσουν τους φοιτητές να βελτιώσουν τις δεξιότητες γραφής και επίλυσης προβλημάτων. Μια σειρά εργαστηρίων κατάρτισης των διδασκόντων σχετικά με τη νέα αυτή τεχνολογία θα πραγματοποιηθεί μέσα στο επόμενο ακαδημαϊκό έτος.
Διεύθυνση του Προγράμματος MAAL-TESOL
Ο Δημήτρης είναι επίσης Διευθυντής του Μεταπτυχιακού Προγράμματος του Hellenic American University στην Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία – TESOL, μια θέση που ανέλαβε το 2021, έχοντας διδάξει στο πρόγραμμα από τη δημιουργία του το 2006. Ο διορισμός του ήταν μια ευτυχής συγκυρία, δεδομένης της εμπειρίας και του πάθους του Δημήτρη για την ψηφιακή μάθηση, αλλά και της ιστορίας του προγράμματος: το MAAL-TESOL ήταν το πρώτο από τα προγράμματα του Hellenic American University που προσφέρθηκε εξ ολοκλήρου διαδικτυακά.
Το πρόγραμμα MAAL-TESOL είχε έτσι ένα προβάδισμα στην επανεστίαση της μαθησιακής εμπειρίας ειδικά για τους τρόπους ηλεκτρονικής μάθησης, πολύ πριν τη μετάβαση στη διαδικτυακή μάθηση κατά τη διάρκεια της καραντίνας. Η πλήρης μετάβαση του προγράμματος σε διαδικτυακό περιβάλλον το έχει καταστήσει πολύ πιο προσιτό για υποψήφιους φοιτητές εκτός Αθηνών. Στην πραγματικότητα, οι φοιτητές της Αθήνας είναι πλέον μειοψηφία. Η τρέχουσα ομάδα περιλαμβάνει φοιτητές από την Πάτρα, το Ναύπλιο, τη Λευκάδα και τη Θεσσαλονίκη, καθώς και φοιτητές από τις ΗΠΑ και την Κύπρο.
Ο Δημήτρης αναγνωρίζει το παράδοξο ενός μεταπτυχιακού προγράμματος στον τομέα TESOL εξ αποστάσεως. Παρά την πρόοδο που έχει σημειωθεί στην ηλεκτρονική και υβριδική μάθηση, η διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας σε ομιλητές άλλων γλωσσών παραμένει σε μεγάλο βαθμό μια δια ζώσης εμπειρία στα περισσότερα σχολεία ξένων γλωσσών. Πώς αντιμετωπίζει το πρόγραμμα το εν λόγω παράδοξο; Πώς δηλαδή διδάσκεται η διδασκαλία εξ αποστάσεως;
Μια στιβαρή και ολοκληρωμένη διδακτική πρακτική
«Η απάντηση», λέει ο Δημήτρης, «είναι η διδακτική πρακτική, η οποία βρίσκεται στην καρδιά του προγράμματος MAAL-TESOL». Εξηγεί ότι όλοι οι φοιτητές στο πρόγραμμα κάνουν περίπου 180 ώρες εποπτευόμενης διδακτικής πρακτικής, η οποία ξεκινά με την παρατήρηση έμπειρων δασκάλων στην τάξη και τη συζήτηση με τον μέντορά τους. Τελικά, ο ίδιος ο φοιτητής θα προετοιμάσει και θα διδάξει μαθήματα και πάλι θα συζητήσει και θα λάβει ανατροφοδότηση από τον μέντορά του. «Αυτές είναι πολλές ώρες επαφής», σημειώνει. Δεδομένης της έκτασης και της ποιότητας της διδακτικής πρακτικής, οι φοιτητές που δεν επιθυμούν να κάνουν το σύνολο του προγράμματος MAAL, αλλά που ολοκληρώνουν έναν ορισμένο αριθμό μαθημάτων, μπορούν να αποκτήσουν το Level 7 Advanced Diploma in TESOL, μέρος του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων.
Διασφάλιση διαρκούς συνάφειας του προγράμματος με τις εξελίξεις του κλάδου
Το MAAL είναι επίσης ένα από τα προγράμματα σπουδών του Hellenic American University με τα υψηλότερα ποσοστά ικανοποίησης των φοιτητών, κρίνοντας από τις αξιολογήσεις των μαθημάτων στο τέλος του έτους και την έρευνα ικανοποίησης όπου συμμετέχουν όλοι οι φοιτητές πριν την αποφοίτησή τους. Για τον Δημήτρη, αυτή η επιτυχία οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην πολύ έμπειρη και αφοσιωμένη ομάδα καθηγητών του προγράμματος, οι οποίοι είναι δάσκαλοι, εκπαιδευτές εκπαιδευτικών και ερευνητές ταυτόχρονα. «Οι βασικοί διδάσκοντες του προγράμματος είναι αυτοί που σχεδίασαν το πρόγραμμα εξ αρχής - και εξακολουθούν να διδάσκουν. Και δεσμευόμαστε να διασφαλίσουμε ότι το πρόγραμμα συμμορφώνεται με τις ανάγκες των μαθητών μας», λέει ο Δημήτρης.
Για παράδειγμα, επισημαίνει τις αλλαγές που έχουν γίνει στο πρόγραμμα τα τελευταία χρόνια ως απάντηση στις εξελίξεις που έχουν συντελεστεί στον τομέα της διδακτικής και στην ίδια την κοινωνία, όπως είναι η μεγαλύτερη εστίαση στην κριτική ανάλυση του λόγου και τη διαπολιτισμική επικοινωνία, αλλά και και η εισαγωγή μαθημάτων στη διδασκαλία και το online testing. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι τώρα συντονίζει τη νεότερη προσθήκη στο πρόγραμμα: τη χρήση του ChatGPT στη διδασκαλία TESOL.